bodem problemen teisteren KNMV ONK races in Joure

Reeds vele aankondigingen werden er op social media en op flyers gedaan. Voorafgaande aan de enige KNMV ONK wedstrijd voor de specials senioren en zijspannen in Joure. Aan publiciteit ontbrak het dus niet. Helaas zou blijken dat het de club  wel aan een probleemloos verlopen dag zou ontbreken. 

Naast genoemde klassen kwamen ook de specials nationaal en de shortrack ST1 en ST2 aan de start. Zij rijden wel een aantal wedstrijden en zijn niet al na 1 wedstrijd kampioen. Op zich natuurlijk een vreemde situatie maar we hebben er maar mee te dealen. Het aanbod special rijders is nu eenmaal beperk en lijkt ieder jaar minder te worden. Ook in onze buurlanden is deze trend te zien.

Vooral de te verwachten strijd tussen Romano Hummel en Dave Meijerink bracht veel publiek naar de Nutsbaan. De ontknoping zou echter anders gaan lopen dan verwacht. Uiteindelijk zou de finale worden afgebroken en er volgde geen herstart. Het zelfde scenario bij de zijspannen. Ook zij hadden moeite met de baan en een aantal crashes in de series  was het gevolg. Ook hier dus geen finale. Het was qua veiligheid volgend de rijders gewoon niet verantwoord.

De vele vrijwilligers van de Flying Boetoe hadden hun uiterste best gedaan de baan optimaal te prepareren. Deze lag er dan ook uitstekend bij. Mede door het vele water wat was opgebracht was de bovenlaag goed verzadigd. Helaas iets te goed voor de specials en zijspannen Na om 13.00 uur de eerste start te hebben beleefd van de zijspannen bleek al snel dat de baan te nat was. Er werd met man en macht een laag grond van de bochten geschoven en om 14.30 uur begonnen we weer. We hadden toen pas 3 starts gezien. Gedurende de rest van de dag bleven de problemen aanhouden voor de specials en zijspannen en er volgde overleg met de wedstrijdleiding. Lange, extra ingelaste, baandiensten mochten niet baten en het publiek werd ongeduldig. We hadden toen trouwens wel al een aantal mooie series gezien. Onder andere enkele series waarin Romano Hummel en Dave Meijerink tegen elkaar uit kwamen. Deze werden allen winnend afgesloten door Dave Meijerink. 

De specials nationalen konden met hun lagere snelheden wel rond komen en reden hun volledige programma. Net als de shorttrack klassen die weer voor het nodige spektakel zorgden. Vooral de finale van de ST2 was er weer 1 voor in de boekjes. Een zinderende strijd gedurende 6 ronden tussen Tonny Blok en Calvin Elsing met daar achter Dave Hoogerhuis, Oege de Haan en Gerard Faber. Na 6 ronden wiel aan wiel en op haren en snaren bij de schuttingen langs was het uiteindelijk Calvin Elsinga die Tonny Blok in de laatste bocht voorbij stak. Deze finale maakte heel wat goed van de dag die met haperingen gepaard ging. Ook de ST1 finale was het aanzien meer dan waard en bracht Jan-Okke Loonstra op de hoogste podiumplaats met daarachter Frank Hamming en knap rijdende Stef Hamstra die zich een hevig aandringende Erwin Mulder van het lijf wist te houden. Wybe Valkema kon zijn reputatie op de thuisbaan helaas niet waarmaken en kwam op de reservemotor niet verder dan de 8e plaats vandaag.

Bij de specials nationaal zijn de krachtsverschillen helaas groot waardoor we geen close racing zagen. Veteraan Bob Dolman troefde de jeugd wederom af en won de wedstrijd voor Niek Meijerink en Mike van der Noordaa. De "Nederlands" kampioen bij de zijspannen werd, zonder de finale te hebben gereden, de combinatie van Mitch Godden en Paul Smith. Gezien hun resultaten in de series was dit zeker verdiend. Bij de specials senioren ging de finale wel van start en was het Romano Hummel die een geweldige start had. Dave Meijerink kwam daarentegen slecht weg en dit beloofde dus nog wat te worden. Gedurende de eerst twee ronden sloop Dave Meijerink langzaam dichterbij, maar Romano Hummel had de gaskraan volledig open. Met risico probeerde Dave Meijerink in de derde ronde aan te haken, maar in de uitgaande bocht na start en finish ging het volledig mis. Met een enorme highsider werd hij van de motor gesmeten. Gelukkig zat hij vrij snel weer rechtop en de verwondingen bleken mee te vallen. Na deze crash werd er besloten de laatste doorkomst als uitslag te maken, waardoor Romano Hummel zich Nederlands kampioen 2025 mocht noemen. Ook in de serie zagen we al een vervelende valpartij waarbij Sem Ensing de gevallen William Kruit niet meer wist te ontwijken en als een ware rodeorijder van de motor werd geslingerd. We zagen beide rijders de rest van de dag niet meer aan de start. Een dag grasbaanracen in Joure kwam ten einde en een ieder ging met gemengde gevoelens huiswaarts. Teleurstelling voor publiek en rijders, maar nog meer voor de organisatie die zo hun best hadden gedaan om er een geslaagde dag van te kunnen maken. Hulde voor deze mannen en vrouwen die hopelijk de motivatie voor volgend jaar weer op kunnen brengen een dergelijk evenement te organiseren. Dan misschien beter weer volgens het recept Jeugd en Nationalen in combinatie met de ST1 en ST2. Ook dit waren top evenementen. Deze motoren zijn minder afhankelijk van een glad gestreken grasbaan dan de specials en zijspannen en zorgen vaak voor spannende wedstrijden.

(foto's: Romano Hummel (666) werd Nederlands kampioen specials senioren 2025  -  Godden/Smith (9) werden Nederlands kampioen zijspannen 2025  -  Calvin Elsinga (52) reed de race van zijn leven bij de ST2  -  Dave Meijerink (63) crashte in de finale van de specials senioren)

 

Eerste KNMV J&N kaarten worden in Joure geschud

Je hebt er maandenlang naar uitgekeken, de koude winter wou maar steeds niet om........ Een bekende songtekst van Gerard Cox destijds. En zo was het ook voor de dames en heren coureurs die hun eerste KNMV wedstrijd van 2025 mochten rijden in Joure. Op het Micky Mouse circuit van de Flying Boetoe aan de Polderboskdyk verzamelden zich meer dan 100 rijders om in de diverse klassen te gaan strijden om de punten voor het kampioenschap. Van de 50 tot en met de 500 cc kwamen ze aan de start. De baan was enkele weken voorafgaande aan het evenement volledig losgetrokken en lag er uitstekend bij. Een biljartlaken zal het nooit worden, maar het was wel eens minder geweest. Onder een stralende zon zagen we veel stralende gezichten van het in grote getale opgekomen publiek.

Bij de kleinste mannetje en vrouwtjes was het Sem Laurens die met kop en schouders boven de rest uitstak en alle manches op zijn naam schreef. Tweede werd vandaag de goed op dreef zijnde Iwan Kin. Rein Schokker behaalde zijn eerste podiumplaats en mocht op het derde treetje gaan staan. Daarachter ging het puur om het plezier en het opdoen van ervaring. Zichtbaar werd er genoten om voor een enthousiast publiek te kunnen rijden. Met 7 deelnemers werd er gestart in de 65cc klasse. Hierin was Raymon Hummel naar verwachting een maatje te groot voor Luca Balkema en Haico Gjaltema die tweede en derde werden vandaag. Ook Rico Damhuis liet zich op de thuisbaan van zijn goede kant zien en werd zelfs tweede in de eerste manche. Normaal zagen we ook Lorenzo de Vos en Julan van Til wel in de uitslag staan, maar deze zijn overgestapt naar de 85cc klasse. De 85cc klasse die werd gewonnen door Roan van der Lende. Hij gaat het nog een jaar proberen op de GasGas. Veel rijders van vorig seizoen zijn inmiddels overgestapt naar de 125cc klasse. Eerder genoemde Lorenzo de Vos en Julan van Til lieten zien ook in de 85cc mee te kunnen en werden keurig tweede en derde vandaag. Bij de 125cc jeugd waren er helaas slechts 6 rijders waarbij Quinten Kin in alle manches telkens voor Jarno Bosma over de finish kwam. Derde werd vandaag Ryan-Rick van de Kant. Mede doordat Johan Witteveen in de tweede manche een diskwalificatie aan de broek kreeg. De senioren 125 cc bracht Oege de Haan op het eerste treetje van het podium , geflankeerd door Dave Hoogerhuis en Jan-Okke Loonstra. Anne Bos en Jelmar Naessens kwamen met een hoog aantal punten uit de series, maar wisten in de finale niet verder te komen dan een vijfde en zesde plaats.

De powergirls waren vandaag met maar liefst 16 deelnemers. De verwachte strijd tussen Maaike de Ree en Annelies Veensma kwam er ook. Beide met de maximaal te behalen 14 punten door de series, was het uiteindelijk Maaike de Ree die de overwinning pakte voor Annelies Veensma en Fardau de Ree die daarmee ook aan de verwachtingen voldeed. Demi Valkema hield op de thuisbaan opvallend goed stand en werd vierde. Kaya Reitsma, zus van onze ijsracer Sebastian, kwam als laatste in de finale maar moest de strijd voortijdig staken door een defecte motor. Bij de 250 cc klasse was het blijkbaar te halen vandaag. Maar liefst 27 rijders streden voor een plekje op het podium. In de series niet bij de eerste twee ?.. dan kon je de finale wel vergeten. Dus strijden vanaf de eerste meters was het motto. Dit deed Calvin Elsinga in de eerst serie goed, maar in de tweede serie werd er slechts 1 punt behaald. Totaal net genoeg voor deelname aan de b-finale die werd gewonnen. Blijkbaar smaakte dit zo goed dat ook de a-finale winnend werd afgesloten. Een prachtige a-finale waarbij Stef Hamstra net de tweede plaats wist te behouden voor een hevig aandringende Erwin Mulder die derde werd. Rene Bijlsma kwam er vandaag niet aan te pas door een diskwalificatie in de eerste serie en een tweede plaats in de tweede. Dit bracht hem slechts tot de c-finale, die overigens wel werd gewonnen. Rest ons nog het veld der kanonnen. De 500cc klasse kende een zeer spannende finale die op der streep in het voordeel van Gerard Faber werd beslist voor Thijs van Hyum  en thuisrijder Allert de Vries. Kanshebber Tonny Blok werd door een diskwalificatie terug gezet in de uitslag en werd vandaag achtste. De finales kenden wel enkele problemen door de nieuw manier van oprijden. De bekende stickertjes die geplakt werden met de starplaats positie werden niet gebruikt. Er werd vanuit de fuik opgereden in volgorde van punten en men mocht een plaats kiezen. Helaas ging er van alles mis. Onder andere door het langzaam oprijden en het passeren van een volgende rijder die daardoor eerder aan de start stond. Soms 5 man aan een kant van de starter en veel discussie. Ik denk dat we beter weer terug kunnen naar het oude systeem of boven de startlijn duidelijk met bordjes de startposities aangeven. De tijd zal het leren. Over tijd gesproken.. met 52 starts waren we keurig op tijd klaar en konden we spreken van een succesvolle eerste krachtmeting bij de KNMV Jeugd en Nationalen. Dit op een baan waar vooraf de meningen over verdeeld waren, maar iedereen tevreden over kon zijn. Een biljartlaken zal het wel nooit worden, maar een gekreukt tafelkleed is ook goed ! De kop is er weer af en laten we uitkijken naar een prachtig seizoen. En om nog maar eens met Gerard Cox te spreken ...want voor je 't weet is heel die zomer al weer lang voorbij.

 

(foto's: Een grote groep rijders had zich aangemeld voor de eerst wedstrijd van het seizoen  -  Lorenzo de Vos (66) en Julan van Til (2) stapten beide niet onverdienstelijk over van de 65 naar de 85cc klasse)